1 oitylo
 
you tube
 
Το Οίτυλο στο γύρισμα του αιώνα
 
 Με αποσπάσματα από την ποιητική συλλογή του Ηλία Λυμπερόπουλου «Πέτρα και Φως»
 
 
Πρόλογος:
Νίκος Γρηγοράκης

Φωτογραφίες:
Κώστας Φ. Παπακωνσταντίνου

Αθήνα, 1998
 
Σελίδες 84
Διαστάσεις 23x24 εκ.

ISBN 960-85712-2-7
 
Να, οι Μανιάτες!
Κι είναι όπως οι βράχοι τους
και σουβλεροί κι ολόρθοι
κι ολόγυμνοι κι απάτητοι
και ξεμοναχιασμένοι...
 
Κ. Παλαμάς
 
 
Μάνη! Η ονομασία ενός τόπου: με τον Ταΰγετο να ορθώνεται και να  τον διατρέχει, σαν σπονδυλική στήλη το σώμα. Με δύο εισόδους: η μία στα δυτικά, ξεκινάς από τις Κιτριές και την  Καρδαμύλη. Η άλλη, στα ανατολικά, ξεκινάς από το Γύθειο. Και από εκεί στο σταυροδρόμι της Αρεόπολης, συνεχίζεις για τη μέσα Μάνη, έως το άκρο - Ταίναρο.
 
Το νοτιότερο σημείο της χερσονήσου. Κιβωτός της Παράδοσης και της Ιστορίας. Τόπος των πύργων και των βυζαντινών εκκλησιών. Πως να δεις κάθε κομμάτι της χωριστά. Πως να δείξεις το άρρητο μέσα από το οποίο αυτός ο τόπος επιβλητικά κυριαρχεί; Να προσπαθήσεις, δηλαδή, να δώσεις με εικόνες όλη την ατμόσφαιρα του τοπίου και ταυτόχρονα να αφηγηθείς την πορεία αυτού του τόπου μέσα στο χρόνο, να μιλήσεις την ιστορία του; Το θέμα είναι δύσκολο και η επιλογή αποφασιστική.

Έτσι, από δυτικά, το πρώτο καλωσόρισμα στον δρόμο για την Καρδαμύλη, το Οίτυλο την έχει αναλάβει. Σαν ευγενική Μανιάτισσα, σε υποδέχεται με μία δέσμη από αγριάγκαθα, στα ριζά του δρόμου. Καθώς η θέα ξεμακραίνει στον ορίζοντα, μπορείς να διακρίνεις τον έναν δρόμο, σαν φίδι ατελείωτο, να ζώνει τον γυμνό ίσκιο του Ταΰγετου και να σε οδηγεί σιγά σιγά να γνωρίσεις το πέτρινο Μανιάτικο τοπίο. Ο άλλος δρόμος είναι κάτω της θάλασσας. Εκεί, εκτείνεται το κάτω Οίτυλο.
 
Μέσα από δαντελωτές ακτές, μέσα από όρμους και σπηλιές, αλλοτινά κρησφύγετα κουρσάρων και ορμητήρια πειρατών. Αγκυροβόλι, αν θες να ξαποστάσεις στις ακτές, τις ίδιες ακτές όπου προσάραξε ο Ορλώφ!


Το ιστορικό Οίτυλο, λοιπόν, μέσα από τις φωτογραφίες του Κώστα Παπακωνσταντίνου, ο καλλιτέχνης φωτογράφος κατάφερε να μας δώσει τη μοναδικότητα του τοπίου, που μόνο το άσπρο και το μαύρο και οι μεταξύ τους τονικές τους αποχρώσεις μπορούν να «γράψουν».

Κατάφερε να αιχμαλωτίσει την ατμόσφαιρα του χώρου και να μετατρέψει τις εικόνες σε ψυχογραφήματα, σε σκηνικά που μας υποβάλλουν.
 
Σύγχρονη Ελληνική Πομπηία, η Μάνη, συμφιλιώθηκε με το θάνατο, και νίκησε το χρόνο.
Εγώ πασχίζω να εκτονώσω τη φόρτιση της συγκίνησης με λέξεις.
Τελικά, οι φωτογραφίες του Κ. Παπακωνσταντίνου ίσως να είναι ο μόνος νικητής...
 
Νίκος Γρηγοράκης
Ιστορικός Τέχνης
 
 
11 oitylo 148
 
1 oitylo 320
 
12 oitylo 320
 
2 oitylo 320
 
3 oitylo 320
 
4 oitylo 320
 
5 oitylo 320
 
6 oitylo 320
 
7 oitylo 320
 
8 oitylo 320
 
9 oitylo 320
 
10 oitylo 320